Cum priveste utilizatorul paginile online?

Primele doua paragrafe trebuie sa contina o sinteza a celor mai importante informatii prezentate pe o pagina online!

De ce? Cand creezi designul unui website sau cumperi spatii pentru bannere online, este important sa stii portiunile unei pagini online care atrag cel mai rapid atentia vizitatorilor, pentru a reusi sa le transmiti acestora toate datele dorite si pentru a combate “banner blindness”.

Exista o multime de studii care analizeaza pattern-ul privirii utilizatorilor si te pot ajuta in plasarea strategica a elementelor esentiale ale unei pagini web.

Impactul vizual al unui website asupra vizitatorului:

  • Textul atrage atentia mai mult decat imaginile, atunci cand se cauta informatii pe anumite domenii;
  • Vizitatorii privesc cu atentie coltul din stanga sus a unui website, iar pe masura ce dau scroll down isi pierd concentrarea, ajungand sa scaneze cu superficialitate partea de jos a unei pagini online. Prin urmare, in stanga sus se recomanda  plasarea celor mai importante informatii. Utilizatorii web petrec 69% din timp vizualizand partea stanga a unui website (se recomanda plasarea in stanga, la inceput de titlu/fraza, a principalelor cuvinte cheie) si doar 30% vizualizand partea dreapta;

vizualizare website

  • Cititorii ignora, de cele mai multe ori, bannerele si fonturile pretentioase, greu de descifrat;
  • Fonturile prea mari ii induc vizitatorului un efect de “scanare”, acesta vizualizand superficial pagina; Fonturile mai mici indeamna cititorul catre o lectura mai atenta; Fonturile prea mici insa, obosesc ochii;
  • Paragrafele scurte functioneaza mai bine decat cele lungi, iar fotografiile mari atrag mai multa atentie decat fotografiile mici; Fotografiile mari, cu oameni care se uita drept in fata, reusesc cu succes sa capteze atentia vizitatorilor. Impactul cel mai mare il au oamenii care arata normal, obisnuit, si nu cei care arata ca niste modele;

impactul fotografiilor asupra utilizatorilor

  • Concentrarea utilizatorilor este mai mare la inceputul si la finalul textului, prin urmare orice Call to Action poate fi mai de succes daca este plasat la finalul unui text lung, decat daca este plasat in interiorul articolului;
  • Titlurile (headlines) atrag mai multa atentie decat restul textelor de pe pagina si chiar si decat fotografiile – se recomanda ca atat titlul cat si primul paragraf sa fie clar evidentiate (scrise mai mare, cu bold, cu alta culoare, etc) pentru succesul intregii pagini online si captarea atentiei vizitatorului;
  • Listele (bullets) reusesc cu succes sa mentina treaza atentia utilizatorului;
  • Vizitatorii petrec mai mult timp concentrati asupra meniului si butoanelor, decat pe orice alta parte a paginii web, iar cea mai eficienta plasare a meniurilor este in header;
  • Oamenilor le plac linkurile!

In fotografia de mai jos poti observa modul in care vizitatorii privesc trei tipuri diferite de website-uri:

  • o pagina generala de text pe un website corporate;
  • o pagina de produs pe un magazin online;
  • rezultatele inregistrate pe un motor de cautare.

pattern vizualizare pagini online

Zonele rosii indica locurile pe care vizitatorii le privesc cel mai mult, zonele galbene sunt mai putin vizualizate, iar zonele albastre si gri sunt cel mai putin observate.

Impactul vizual al unui banner web asupra vizitatorului:

  • bannerele online plasate in coltul din stanga sus a unei pagini online primesc mai multe vizualizari constiente decat celelalte;
  • bannerele online plasate in interiorul unor articole interesante sau la finalul acestora primesc mai multe vizualizari decat celelalte;
  • bannerele din partea stanga a unei pagini online sunt mai vizibile decat cele din partea dreapta, chiar daca acestea din urma sunt plasate mai sus (cu conditia sa nu se faca scroll down);

eficienta bannere online

  • cele mai de succes reclame online, observate de majoritatea vizitatorilor, sunt cele care includ oameni, si mai ales cele care le prezinta in detaliu fata;

eficienta bannere online

  • vizitatorii citesc informatia de tip text din cadrul unui ad cu mai multa atentie decat partea grafica. Continutul multimedia este mai eficient decat cel text cand vine vorba de informatii sau concepte noi, neobisnuite.

O informatie interesanta pe care am citit-o zilele trecute este ca pentru ad-urile legate de telecom, telefoanele Apple reusesc sa atraga atentia cititorilor mai mult decat orice alta marca de telefonie mobila.

In videoclipul de mai jos, poti vedea miscarile oculare ale unui utilizator care priveste o pagina cu rezultate Google pentru expresia “how to tie a tie”. In numai 24 de secunde, vizitatorul scaneaza in mare tot continutul vizibil al paginii, fara scroll.

NU UITA!

First impressions take less than a second!

Atunci cand vizualizeaza o pagina online, utilizatorii isi creeaza o prima impresie dupa doar doua zecimi de secunda (conform unui studiu al Missouri University of Science and Technology). Cercetatorii au descoperit ca vizitatorilor le trebuie in jur de 2.6 secunde pentru a scana o pagina web si a ajunge la informatiile dorite si 180 milisecunde concentrati pe o sectiune anume, inainte de a trece mai departe.

Utilizatorii petrec, in medie, anumite intervale de timp concentrati pe diferite sectiuni ale unui website:

  • Logo – 6.48 secunde;
  • Meniul principal de navigare – 6.44 secunde;
  • Casuta de search – 6 secunde;
  • Widgeturi catre retele sociale – 5.95 secunde;
  • Imagine principala a paginii online – 5.95 secunde;
  • Continut text – 5.59 secunde;
  • Footer – 5.25 secunde.

Tu ce alte detalii mai cunosti despre felul in care utilizatorii privesc paginile web? Scrie-ne in comentarii, mai jos!

Surse: 1, 2, 3, 4, 5, 6

Comments are closed.