Golden Drum 2012, despre campanii si oameni

Tocmai ne-am intors de la editia cu numarul 19 a festivalului Golden Drum, desfasurata ca de fiecare data la Portoroz (Slovenia) sub sloganul “New Europe, New Thinking“. Am petrecut 4 zile intense, pline de idei iesite din comun, oameni frumosi, culori si senzatii! Am patruns in lumea celor mai mari agentii de publicitate. Am dezbatut probleme interesate si am plecat de acolo cu o multime de insight-uri utile!

Ce este Golden Drum? Este cel mai important festival de advertising creat special pentru “Noua Europa”, adica pentru agentiile, advertiserii si companiile media din 37 de tari, majoritatea din Europa Centrala si de Est, vestul Asiei si nu numai (da, si Romania face parte din “Noua Europa”). Este o platforma excelenta pentru a cunoaste oamenii din domeniu si a te inspira. Barbara Krajnc, directorul festivalului ne-a intampinat si in acest an cu urmatorul mesaj: “There is no sleep for the best of the best, because the drumming is getting louder and louder… The future of advertising is now!

Din programul incarcat, am ales in fiecare zi sa vedem 2 Creative Academies (prezentari individuale sau paneluri de discutii pe diverse domenii legate de advertising) si un episod Festival of Festivals (vizualizari ale castigatorilor unora dintre cele mai importante festivaluri publicitare din lume).

Prima zi

A inceput oficial cu discursul lui Adrian Botan (Mccann Erickson). Pornind de la conceptul Genius Loci (spiritul care protejeaza un loc), acesta a pledat pentru crearea de campanii cu amprenta locala puternica, care sa se diferentieze intr-o lume tot mai globalizata. Exista 2 cai pe care creativii le pot urma: integrare sau diferentiere. Puteti fie sa adoptati modele standardizate si sa le aplicati cat mai bine, fie sa porniti de la mostenirea locala si sa creati campanii fidele spiritului locului. Indiferent ce alegeti, fiti consistenti! Cititi pe IQads cele 10 modalitati recomandate de Botan pentru a va face remarcati si a fi relevanti exploatand cultura locala.

2 membri noi au fost adaugati pe New Europe Hall of Fame: Ami Hasan (Founder, Chief Creative Officer si Chairman al agentiei Hasan & Partners, care a fost in trecut si membru al juriului la Golden Drum) si Juli Nemes (Spot Advertising si Well Advertising). Asadar, exista acum 16 “great men and women” care vor fi permanent omagiati pentru curajul si viziunea lor, care au dus la evolutia industriei creative.

Tot in prima zi a festivalului am urmarit si prima sesiune de Festival of Festivals unde am vizualizat castigatorii Ad Fest 2012 – campaniile premiate cu Best la cele 16 categorii ale festivalului. Vedeti AICI toti castigatorii. Aruncati un ochi in special pe campania “Believe” pentru Steinlager:

http://www.youtube.com/watch?v=lrv61awYz4A

Ziua a doua

Am dezbatut impreuna cu Leo Rayman (DDB UK) rolul advertisingului: vindem un vis sau alteram realitatea? Cu totii ne dorim o viata buna si visam un viitor stralucit. Advertisingul si marketingul, daca sunt implementate corect trebuie sa creeze valoare pentru toti participantii: consumator, brand, companie si agentie. Cel mai important sfat al lui Leo: atingeti consumatorii la nivel uman, personal si creati valoare pentru ei! Cel mai tare exemplu in acest sens: BFA Stay Alive.

 Cateva ore mai tarziu, Martin Weigel (Wieden+Kennedy) ne-a transmis un tip important: Aveti curajul si curiozitatea sa experimentati! Cele mai importante idei din prezentare:

  • partea esentiala a unei strategii trebuie sa fie creativitatea eficienta: porniti o relatie pe termen lung cu clientii, bazata pe 3 caracteristici esentiale – rigoare, angajament si incredere.
  • in advertising s-a schimbat totul si nimic; tehnologia a evoluat spectaculos insa fundamentele conditiei umane nu s-au schimbat. Nevoile si dorintele de baza ale oamenilor sunt aceleasi ca acum sute de ani. Desi mijloacele de comunicare cu oamenii au evoluat enorm, “good communication has changed less than some might suggest”;
  • “fail harder”!

In a doua sesiune de Festival of Festivals, am vizionat castigatorii FIAP 2012. Ii puteti vedea pe toti AICI, iar eu va recomand sa analizati putin campania “De Peru for Peru”:

Ziua a treia

A inceput cu prezentarea Leo Burnett: Talk the Walk, la care s-a vorbit foarte mult despre branduri, din 3 perspective – diferentiere, pozitionare si rolul advertisingului. Cele mai importante 4 sfaturi ale lui Adam Nowakowski, pe care ar trebui sa le stie orice agentie si dupa care se ghideaza Leo sunt:

  • “distinct, not unique”

Brandurile nu trebuie sa fie unice, ci trebuie sa fie foarte usor identificabile! In general, produsele de larg consum au aceleasi caracteristici, iar consumatorii aleg acel produs “good enough”. In plus, oamenii filtreaza orice informatie nenecesara, iar mesajele prea complexe sunt ignorate. Prin urmare, actionati simplu si ajutati-i pe consumatori sa se gandeasca la brand.

  • “porpose, not positioning” – scopul unul produs este cel care conteaza, nu pozitinarea. Ce face produsul vostru pentru consumatori?
  • “acts, not ads” – rolul advertisingului nu este sa convinga ci sa creeze relatii in timp.
  • “impress, not persuade” – impresionati consumatorii si spuneti o poveste buna.

Din cea de-a doua Creative Academy am retinut cateva idei importante enuntate de Will Rust (Oqilvy), precum si campanii geniale. Tot ce face new media este sa re-spuna povesti deja spuse! Ce este insa cu adevarat important este ca, daca acum cativa ani doar 1% dintre utilizatorii de internet generau content de calitate, procentul a crescut acum la 17%!

De retinut!

  • nu trebuie sa intelegi complet mediul digital ca sa fii activ in el
  • chiar daca mediul digital este tot mai evoluat, nevoile oamenilor de baza nu s-au schimbat, ba chiar sunt tot mai arhaice
  • oamenii trebuie sa fie inspirati sa faca lucruri
  • vorbiti cu oamenii familiar, ca si cum i-ati cunoaste
  • faceti campanii remarcabile
  • daca vreti sa  fiti ascultati, spuneti o povesti bune, fie in imagini, fie in cuvinte. Cum vi se pare povestea lui Woody Allen

Ce parere aveti despre campania Hellmann’s descrisa in videoclipul urmator? Este remarcabila? Inspira oamenii sa faca ceva tare?

A treia sesiune de Festival of Festivals a prezentat castigatorii ADCE 2012. Voi credeti ca “The Bear” merita grand prix?

Ultima zi

Panelul de discutii despre Startup Advertising a fost extrem de interesant. Ce este important sa stiti:

  • pentru a avea succes este nevoie de focus, dar si de posedarea unui avantaj unic fata de competitori (in special pt. start-upurile din tehnologie)
  • fiti independenti!
  • investiti in oameni puternici, cu mindset de antreprenori
  • doar un produs bun nu mai este de ajuns. Aveti nevoie de marketing!

Citatul care poate cuprinde esenta intregii discutii despre startup advertising, si pe care va invitam sa il impartasiti cu prietenii vostri antreprenori, este: “If you are not embarrassed by the first version of your product, youve launched too late.” – Reid Hoffman

Acestea sunt cele mai importante lucruri cu care ne-am intors de la Golden Drum 2012 si pe care ne-am gandit sa le impartasim cu voi. Vi se par utile? Maine vom reveni cu un articol despre castigatorii la categoriile Single si Multi Channel si va vom prezenta cateva campanii cu adevarat interesante!

Multumesc Leo Burnett Romania pentru ocazia de participare la aceasta editie a Golden Drum! Daca nu stiati inca, au iesit Network of the Year, cu cele mai multe puncte adunate la toate categoriile!

Roxana este Partener si Marketing Manager la Best Web Image – o echipa “mica” dar “voinica” de oameni talentati care fac web development si web design. De peste 3 ani, ea se ingrijeste de imaginea companiei, pastrand legaturi durabile cu peste 100 de clienti si colaboratori.

Facebook LinkedIn Google+