Cele 6 nevoi umane de baza din spatele deciziilor

UPDATE 26.11.2014

În completarea celor 6 nevoi umane de bază despre care am vorbit noi acum ceva timp, vă prezentăm și Cele zece nevoi umane prezentate de domnul profesor Solomon Marcus și pe care dumnealui le consideră de actualitate la orice vârstă.

*******

Anul trecut, la una dintre conferintele organizate de prietenii nostri de la Evensys, s-a vorbit despre cele 6 nevoi umane, asa cum le-a definit Tony Robbins, care se afla sau ar trebui sa se afle in spatele oricaror initiative de marketing ale companiilor. De ce? Pentru ca nu reusesti sa cresti baza de clienti fara a atinge macar una dintre aceste nevoi.

Care sunt cele 6 nevoi umane de baza si cum le putem obtine?

1) Certitudine (certainty) – nevoia de predictibilitate si confort

Practic, prin toate activitatile noastre, incercam sa evitam durerea si sa obtinem placere. Cum putem obtine impresia de certitudine?

  • prin religie
  • prin diverse credinte pe care le avem
  • prin pozitionarea constanta in situatii de control
  • prin comportamentul alimentar, etc

Poate chiar datorita obiectului lor de activitate, companiile care apeleaza cel mai des in campaniile de marketing la acesta nevoie umana sunt cele de asigurari. Acelasi lucru este valabil si pentru anumite marci auto, care pun accent pe siguranta si confort. Ce exemple de astfel de reclame vi se par cele mai relevante?

Una dintre cele mai discutate reclame care, all in all, transmite siguranta:

2) Incertitudine (Uncertainty) – nevoia de varietate si surprize

Pe langa particica de certitudine, pentru a nu ne plictisi, avem nevoie si de aventura, surprize, varietate, entuziasm, provocari. Cele mai usoare modalitati pentru a obtine acest sentiment de necunoscut:

  • prin cautarea unui job nou
  • prin mutarea intr-un loc nou
  • prin inceperea unei relatii noi
  • prin pornirea in excursii neplanificate sau mersul in parcuri de distractie;
  • se poate manifesta prin consumul de alcool sau droguri, datorita senzatiei pe care acestea ne-o ofera, etc.

Cele doua nu este necesar sa se excluda. Poate pentru viata de familie va doriti ceva stabil dar sunteti amatori de sporturi extreme.  Pentru voi care e mai importanta?

O reclama care valorifica exact acest lucru este cea de la Taco Bell, care ne place mult…

3) Unicitate (Significance) – nevoia de a fi special, unic, dorit, important

Fiecare dintre noi vrea sa se simta special, sa se simta dorit, sa simta ca are un scop in viata si ca este unic. Cele mai folosite “strategii” pentru a ne simti importanti:

  • alegem sa ne imbracam intr-un mod care ne scoate in evidenta calitatile, sau din contra
  • ne cumparam cat mai multe lucruri: case, masini, accesorii
  • cumparam produse cu stoc limitat, tocmai pentru ca stim ca doar noi le vom detine
  • cautam constant succesul recunoscut (financiar, profesional, in relatii)
  • invatam pentru a obtine note mari, diplome si alte certificari
  • cautam sa fim in pozitii de putere (in politica, in business)
  • putem uneori chiar apela la violenta, pentru ca ne simtim in control

Talking about feeling special… Ce ziceti de reclama Samsung, the next big thing?

4) Apartenență / Dragoste (Connection) – nevoia de iubire si conectare

Emotia este forta vietii… Aceasta a patra nevoie umana se refera la dragoste in sens generala: apartenenta la un grup, intimitate, legaturi puternice. Cele mai usoare moduri pentru a satisface aceasta nevoie:

  • ne integram intr-o echipa sau ne inscriem intr-un club, unde pasiunea constituie elementul liant
  • dezvoltam relatii apropiate cu cei din jur
  • ne indreptam spre spiritualitate
  • adoptam animale de casa / companie
  • ne apropiem de arta si frumos

Dragostea este una dintre cele mai puternice sentimente umane, pe care o exploateaza o multime de branduri, nu doar in luna februarie, ci pe tot parcursul anului. Nu trebuie neaparat sa fie vorba de iubire intre 2 parteneri umani… luati spre exemplu reclama Budweiser Clydesdales

5) Evolutie (Growth) – nevoia de crestere, dezvoltare

De ce ne stresam? De ce plecam dintr-un job stabil pentru unul mai putin stabil dar mai challenging? De ce exista ideea de a iesi din zona de confort? De ce urmam cursuri si dupa terminarea facultatii? De ce e bine sa stabilim definitia succesului in ochii personali, pentru a putea simti ca il atingem?

Pentru ca avem o nevoie intrinseca de evolutie… de auto-dezvoltare. Cum putem face asta?

  • invatam constant, citim
  • cautam sa dezvoltam noi skilluri
  • ne trecem printr-un filtru retrospectiv activitatile zilnice
  • cautam tot timpul intamplari si aventuri noi

Progresul este frumos, sau cel putin asa sugereaza Audi:

6) Contribuție (Contribution) – nevoia de a face diferenta, de a contribui

In piramida lui Maslow, cea mai “inalta” nevoie este aceea de auto-realizare, pe care am expus-o anterior. Nevoia de a contribui constituie o parte semnificativa a procesului de auto-realizare. De ce? Pentru ca ne poate crea un sentiment de scop sau sens in viata. Cum putem sa contribuim si sa aducem valoare comunitatii:

  • facem voluntariat
  • ii ajutam pe cei din jurul nostru, aflati la nevoie
  • donam bani sau bunuri pentru diverse cauze

Intrebarea pe care ramane sa ne-o punem toti este… “What need or needs does my product fulfill for my customer?”

Din punct de vedere al marketingului, putem privi business-urile de succes pe 3 layere (conform tomahaiku.com):

  • Business-urile care adreseaza toate cele 6 nevoi umane de baza si care au inregistrat un succes rasunator in ultimii ani. Exemplele clasice: Apple sau Facebook! Apple prin produsele oferite, Facebook prin servicii. Va las pe voi sa va ganditi singuri cum fac asta. Daca se satisfac toate cele 6 nevoi bine, succesul este garantat.
  • Business-urile care adreseaza majoritatea acestor 6 nevoi, dar nu reusesc sa le cuprinda pe toate. Fie e vorba de un serviciu sau produs excelent, dar plictisitor, sau un produs exciting, dar nu atat de sigur… Astfel de business-uri pot avea un succes rasunator pe moment, dar nu prea pot rezista in timp decat daca incearca sa se extinda pentru a cuprinde si nevoile nesatisfacute, sau daca isi fac foarte bine treaba. Aveti exemple in acest sens?
  • Business-urile care indeplinesc doar una dintre cele 6 nevoi, insa o fac extraordinar de bine. Si acestea pot avea un succes rasunator pe moment, insa pot fi foarte usor inlocuite de un competitor mai bun sau pot deveni invechite pe masura ce se schimba trendurile. Aveti exemple de companii aflate in acest layer 3?

Ce trebuie sa facem noi, toti antreprenorii care incearcam sa ne dezvoltam afacerile este sa ne gandim: ce nevoi umane atingem si cum ne putem imbunatati activitatea pentru a cuprinde cat mai multe nevoi. Este important de stiut ca o nevoie nu trebuie sa existe explicit. Ea poate fi creata prin copy bun, ca doar tuturor ne plac povestile, nu?

Voi cum v-ati putea imbunatati business-urile, pentru a satisface fiecare dintre aceste 6 nevoi?

Roxana este Partener si Marketing Manager la Best Web Image – o echipa “mica” dar “voinica” de oameni talentati care fac web development si web design. De peste 3 ani, ea se ingrijeste de imaginea companiei, pastrand legaturi durabile cu peste 100 de clienti si colaboratori.

Facebook LinkedIn Google+ 

Comments are closed.