Ce sunt persona si la ce folosesc? (2)

Persona - ce sunt si la ce folosesc ?

In articolul precedent am inceput sa discutam despre asa numitele “persona”: ce sunt, cum se construiesc si de ce sunt utile in user-centered design.

Scurta recapitulare

Cand compui o persona creezi o tipologie a unui user care foloseste siteul sau serviciul tau.

Caracteristicile de baza sunt urmatoarele:

  • Nume
  • Grupul, apartenenta (ex: fotograf, marketer)
  • Functia si responsabilitatile
  • Elemente demografice
  • Varsta
  • Nivelul de educatie
  • Stare civila
  • Situatie financiara
  • Mediul fizic si social in care traiesc si activeaza
  • Obiectivele si nevoile pe care doresc sa si le satisfaca folosind produsul
  • O imagine care sa reprezinte grupul

Toate aceste caracteristici formeaza tabloul unei persoane fictive, dar reprezentativa pentru grupul tinta al siteului tau.

Aplicatii practice

Odata creata, prin role-play poti folosi aceasta persona pentru a evalua diferite cazuri sau situatii.

  • Studii de caz: Imagineaza-ti persona accesand si folosind siteul, in diverse scopuri. Parcurge pas cu pas actiunile pe care persona le face. Pot fi simplificate actiunile? Poate fi redus numarul de pasi necesari?
  • User testing: Foloseste-te de persona pentru a testa o functionalitate a siteului.
  • SEO testing: Pornind de la motorul de cautare, poti evalua ce rezultate si descrieri apar in urma unei cautari dupa un cuvant cheie. Cat de relevante sunt pentru persona?
  • Functionalitati noi: Una sau mai multe persona te pot ajuta sa iti dai seama cat de utile pot fi noile funtionalitati pe care vrei sa le implementezi. Corespund cu nevoile ei? De asemenea, cat de usor de folosit sunt?
  • Produse noi: Din perspectiva persona-ului, cat de dezirabil este un produs nou?
  • Decizii de design: Neprivind prin ochii tai, ci prin cei ai persona-ului, poti determina cat de eficiente sunt pozitionarile elementelor in site, culorile, butoanele. De asemenea, copywriting-ul este potrivit?
  • Suport pentru clienti: Iti poti da seama cam cat de usor ii poate fi userului tau tipic sa obtina ajutor.
    Persona-ul tau nu stie cat si ce informatie ajutatoare ai pe site. Drept urmare poate fi interesant de vazut cat de usor si daca ajunge unde doreste.

Un exemplu

exemplu de persona - user card Ioana Georgescu este din Braila. Are 24 de ani. S-a mutat in Bucuresti din motive de cariera acum doi ani, dupa ce a terminat Facultatea de Marketing. Acum lucreaza intr-o multinational ca Junior Online Marketer. Necasatorita, fara copii.  Tocmai s-a mutat singura intr-o garsoniera, dupa ce a stat intr-un apartament cu alte doua fete.  Pentru Ioana statutul este foarte important. Tine la el si este foarte atenta la statutul celorlalti.  Are o fire impulsiva, doreste ca totul sa se faca repede si eficient, de aceea se foloseste de mediul online ori de cate ori o ajuta. Atat prin prisma personalitatii ei cat si prin prisma job-ului, Ioana cauta mereu rezultate concrete si cuantificabile, fiind dispusa sa investeasca in plus pentru a le obtine.  Ioana foloseste internetul mai mult de 10-11 ore pe zi: pe laptop la job si acasa, pe telefon in metrou. Foloseste clienti de email, Facebook, Youtube, Grooveshark, LinkedIn, cautari multiple pe diverse motoare de cautare, aplicatii de planning si project management, online banking pentru cele trei conturi pe care le are, cumparaturi online. Cunostintele ei de folosire sunt peste medie.

Ioana Georgescu este din Braila. Are 24 de ani. S-a mutat in Bucuresti din motive de cariera acum doi ani, dupa ce a terminat Facultatea de Marketing.
Acum lucreaza intr-o multinational ca Junior Online Marketer.
Necasatorita, fara copii.

Tocmai s-a mutat singura intr-o garsoniera, dupa ce a stat intr-un apartament cu alte doua fete.

Pentru Ioana statutul este foarte important. Tine la el si este foarte atenta la statutul celorlalti.

Are o fire impulsiva, doreste ca totul sa se faca repede si eficient, de aceea se foloseste de mediul online ori de cate ori o ajuta. Atat prin prisma personalitatii ei cat si prin prisma job-ului, Ioana cauta mereu rezultate concrete si cuantificabile, fiind dispusa sa investeasca in plus pentru a le obtine.

Ioana foloseste internetul mai mult de 10-11 ore pe zi: pe laptop la job si acasa, pe telefon in metrou. Foloseste clienti de email, Facebook, Youtube, Grooveshark, LinkedIn, cautari multiple pe diverse motoare de cautare, aplicatii de planning si project management, online banking pentru cele trei conturi pe care le are, cumparaturi online.
Cunostintele ei de folosire sunt peste medie.

Analizand profilul Ioanei putem sa raspundem mai bine nevoilor ei.
Pe baza trasaturilor ei ne putem da seama ca Ioana este un cumparator impulsiv, astfel ca modul de a o face sa cumpere este sa ii oferim informatie concisa, precisa si usor de accesat, lizibila.
In acelasi timp trebuie bombardata cu imagini si cuvinte cheie care fac apel la atentia ei la statutul social perceput.

Cazul 1: Site cu profil tehnic.

Ioana, ca si Online Marketer, este intr-un mediu oarecum cunoscut aici. Stie sa se descurce pe site, cu navigarea si cautarea. Produsele ii sunt relativ familiare si natura lor genereaza descrieri precise cu liste de avantaje si dezavantaje.
Dar daca Ioana nu va gasi repede ce o intereseaza este foarte posibil sa mearga pe alt site.

Cazul 2: Site cu profil non-tehnic

Sa presupunem ca avem un site pe nisa home-deco-bricolaj.
Ioana va avea nevoie de informatie consistenta si bine structurata care sa o ajute sa inteleaga in ce mod un produs de pe siteul nostru o poate ajuta.
Informatia trebuie sa fie usor de accesat, altfel riscam ca ea sa plece de pe site.
Stim ca Ioana tocmai s-a mutat cu chirie, este foarte posibil sa doreasca sa decoreze putin casa. Dar lucrand atat de mult nu are mult timp liber la dispozitie. Poate putem prezenta produsul nostru ca “time-saver”? Se poate face o campanie de marketing care sa o vizeze?

Sunt convins ca beneficiile unei asemenea abordari sunt vizibile pentru toata lumea, desi am prezentat doar doua exemple, folosind doar o singura persona. Mai multe personas vor genera in cele din urma o serie de trasaturi comune ale produsului nostru, trasaturi care ar trebui respectate si cultivate, astfel incat ele sa satisfaca publicul tinta.

 Ce fel de persona puteți imagina pentru site-ul vostru ? Una sau mai multe ar fi reprezentative ?

Comments are closed.